Jakie są przewagi systemu nawigacji od renomowanego producenta nad tańszymi, chińskimi rozwiązaniami? W jakich warunkach odnajdą się rozwiązania budżetowe, a w jakich rozwiązania premium? Sprawdźmy to.
Czytaj dalej
Bez zbędnego przedłużania. Zestaw do jazdy równoległej Trimble EZ-Pilot Pro został wyceniony przez Vantage Polska, autoryzowanego dealera marki Trimble w Polsce, na 49 tys. zł netto.
W tej cenie wliczony jest już montaż, a także roczny abonament na korzystanie z sygnału RTX CenterPoint Fast z dokładnością do 2,5 cm. Wszystkie urządzenia wchodzące w skład tego zestawu objęte są 2-letnią gwarancją.
tyle aktualnie trzeba zapłacić za zestaw do jazdy równoległej Trimble EZ-Pilot Pro. W cenie tej wliczony jest także roczny abonament na korzystanie z sygnału RTX CenterPoint Fast z dokładnością do 2,5 cm.
– W razie jakichkolwiek problemów z naszym systemem w pierwszej kolejności łączymy się zdalnie z ekranem konkretnego użytkownika i sprawdzamy jego ustawienia. Dopiero gdy nasze zdalne możliwości pomocy się wyczerpią przechodzimy do fizycznej wizyty naszego serwisanta. Takich ekip mamy na ten moment 4, zatem nawet w okresie najbardziej wzmożonych prac polowych możemy zagwarantować szybkie dotarcie do klienta – wyjaśnia tłumaczy Piotr Pawłowski, współwłaściciel Vantage Polska.
Chyba nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, gdy usłyszy, iż chińskie systemy jazdy równoległej można nabyć nawet za mniej niż 30 tys. zł netto. Jakie argumenty stoją zatem za wyborem marki Trimble, jako dostarczyciela nawigacji do naszego ciągnika?
Choć producent podaje, że system pracuje z dokładnością do 2,5 cm, jednak w praktyce często okazuje się, że ta dokładność jest jeszcze wyższa. Co już na starcie może okazać się dodatkową wartością dostarczaną wraz z nawigacją Trimble.
Coraz częściej mówi się także o tym, iż chińskie nawigacje nieźle radzą sobie z jazdą równoległą, ale już współpraca z maszynami poprzez ISOBUS, często bywa problematyczna. A jak to prezentuje się w marce Trimble?
– Warto wspomnieć, że kilka lat temu firma Trimble wykupiła markę Muller Electronics, a jak wiemy Muller Electronics wystandaryzował pewne kwestie związane z ISOBUS-em, ponieważ był i wciąż jest dostawcą wielu rozwiązań dla producentów precyzyjnego sprzętu rolniczego. W związku z tym nasze systemy są w stanie współpracować poprzez ISOBUS z absolutnie każdą oferowaną na rynku maszyną – zaznacza Pawłowski.
I dodaje:
– Ciekawostką może być też fakt, że tylko w ostatnich tygodniach sprzedaliśmy kilkadziesiąt naszych terminali użytkownikom chińskich nawigacji tylko dlatego, żeby mogli korzystać z maszyn poprzez ISOBUS.
Nasz testowy system do jazdy równoległej Trimble EZ-Pilot Pro bazuje na płatnym sygnale RTX CenterPoint Fast. Abonament za korzystanie z niego kosztuje w skali roku ok. 2,6 tys. zł netto. Czy zatem nie lepszym rozwiązaniem byłoby korzystanie z darmowego sygnału ASG-EUPOS?
W przeszłości prowadziłem na ten temat wiele rozmów z rolnikami korzystającymi z obu sygnałów. Wielu z nich bazowało na darmowym sygnale i było z niego zadowolonych. Dostrzegłem jednak, że większość okolicznych usługodawców rolniczych korzysta z płatnego sygnału RTK. W czym jest on zatem lepszy?
Jeden z rolników stwierdził, że świadcząc usługi jeździ do klientów w naprawdę różnych lokalizacjach i w przeszłości zdarzało się, że sygnał EUPOS nie zawsze się sprawdzał. Od kiedy przeszedł na RTX CenterPoint Fast problem znikł jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
– Komercyjny sygnał RTX daje nam gwarancję bezawaryjności, praktycznie nie zdarzają się przerwy w dostępie do niego. W przypadku Center Point RTX Fast mamy dwa zapasowe centra kosmiczne transferujące sygnał do satelit geostacjonarnych. Całość jest tak przemyślana, że nawet w sytuacji wystąpienia jakiejś awarii, urządzenia przełączą się na zapasowy sygnał. Co ciekawe, do prawidłowego działania systemu Center Point RTX Fast nie potrzebujemy Internetu, przez co odpada nam jeden element, który potencjalnie może zawieść. Sygnał jest bowiem odbierany od satelity geostacjonarnego – tłumaczy Piotr Pawłowski, współwłaściciel Vantage Polska.
Vantage Polska oferuje swoim klientom rozwiązanie, w którym może przygotować drugi ciągnik do korzystania z nawigacji za kwotę ok. 9 tys. zł netto. W tej sytuacji Zarówno antena, wyświetlacz, jak i kierownica z silnikiem mogą być szybko przeniesione z jednego ciągnika, do drugiego.
Do tego celu stosowane jest rozwiązanie Rapid Motor Transfer, gdzie za pomocą trójpunktowego łącznika śrubowego możemy szybko i łatwo odkręcić cały silnik wraz z kierownicą i przenieść je do drugiego ciągnika.
– Na takie rozwiązanie klienci decydują się wówczas, gdy chcą mieć nawigację w dwóch ciągnikach, ale niekoniecznie muszą być one używane w tym samym momencie – podpowiada Pawłowski.
Łatwo zatem policzyć, że za 58 tys. zł netto możemy założyć pełny system do jazdy równoległej Trimble EZ-Pilot Pro do jednego ciągnika, a także przygotować drugi traktor, by w każdej chwili móc przełożyć zestaw z jednej do drugiej maszyny. Wydaje się to być interesujące rozwiązanie szczególnie w mniejszych i średnich gospodarstwach.